vineri, 14 februarie 2020

GRIGORE VIERU -FRATELE ROMÂNIEI

GRIGORE VIERU – 85 DE ANI DE LA NAŞTERE
(14 februarie 1935 – 18 iunie 2009)

„Eu sunt născut într-un sat aflat lângă Miorcanii marelui Ion Pillat, pe malul drept al Prutului. După ce s-au distrus bisericile şi mănăstirile de la noi, transformate fiind în spitale de boli venerice, în spitale de tuberculoşi sau în puşcării, maica, femeie profund religioasă, în taină, în noaptea Învierii, voia să sfinţească pasca. Şi atunci aştepta zvonul clopotelor din biserica de pe malul celălalt şi atunci sfinţea ouăle şi pasca… Este păcat să uitaţi aceste lucruri, care se întâmplă acolo, unde am pătimit şi pătimesc şi astăzi... Dar, parcă şi de Unire mi-e teamă, când văd că unii îl batjocoresc pe Eminescu în ţara lui. I-am spus aseară lui Fănuş Neagu: «Noi avem cuvântul şi ne retragem în cuvânt, dar oamenii simpli, cei care suferă, ce au?»“.
(Mizil, 10 octombrie 2008)
CASA MEA
Tu mă iartă, o, mă iartă,
Casa mea de humă, tu,
Despre toate-am scris pe lume,
Numai despre tine nu.

Să-ți trag radio și lumină
Ți-am făgăduit cândva
și că fi-vom împreună
Pieptul meu cît va sufla.

Dar prin alte case, iată,
Eu lumina o presor,
Alte case mă ascultă
Când vorbesc la difuzor.

Ți-am luat-o și pe mama
și-ați rămas acuma, ia,
Vai, nici tu în rînd cu lumea
și nici orășeancă ea.

Las' că vin eu cu bătrâna
și nepotul o să-l iau,
Care pe neprins de veste
Speria-va-ți bezna: ,, Hau!''

Și vai râde cu băiatul
Ca doi prunci prea mititei
Și vei plânge cu bătrâna
De dor, ca două femei.

Și vei tace lung cu mine
Cu văz tulbur și durut,
Casă văduvă și tristă
De pe margine de Prut.

AH, TOT MAI LINIŞTIT MI-E VERBUL
Ah, tot mai liniştit mi-e verbul
Şi dragostea şi-a mea viaţă.
Ca floarea pomului pe apă
Îmi curge somnul lin pe faţă.
Arată-mi-se-n vis un cântec,
Îl cânt cum cântă numai dorul:
„Ia-mi lacrima, dar ochii lasă-mi,
Ia apa, dar să-mi laşi izvorul”.
„Eşti trist, te pregăteşti de iarnă?”
Iubita parcă mă întreabă,
Iar eu, senin, răspundu-i parcă:
„Mă pregătesc de flori şi iarbă”.

LEGĂMÂNT
Ştiu: cândva, la miez de noapte,
Ori la răsărit de Soare,
Stinge-mi-s-or ochii mie
Tot deasupra cărţii Sale.

Am s-ajung atunce, poate,
La mijlocul ei aproape.
Ci să nu închideţi cartea
Ca pe recile-mi pleoape.

S-o lăsaţi aşa deschisă,
Ca băiatul meu ori fata
Să citească mai departe
Ce n-a reuşit nici tata.

Iar de n-au s-auză dânşii
Al străvechii slove bucium,
Aşezaţi-mi-o ca pernă
Cu toţi codrii ei în zbucium.

FORMULAR
– Numele şi prenumele?
– Eu.

– Anul de naştere?
– Cel mai tânăr an
Când se iubeau
Părinţii mei.

– Originea?
– Ar şi semăn
Dealul acela din prelungirea codrilor.
Ştiu toate doinele.

– Profesiunea?
– Ostenesc în ocna cuvintelor.

– Părinţii?
– Am numai mamă.
– Numele mamei?
– Mama.
– Ocupaţia ei?
– Aşteaptă.

– Ai fost supus
Judecăţii vreodată?
– Am stat nişte ani închis:
În sine.

– Rubedenii peste hotare ai?
– Da. Pe tata. Îngropat.
În pământ străin. Anul 1945.

PĂDURE, VERDE PĂDURE
Draga i-a fugit cu altul.
S-a ascuns în codru. Uuu!
El a smuls pădurea toată,
Însă n-a găsit-o, nu.

El a smuls pădurea toată
Şi s-o are începu.
Şi-a arat pădurea toată…
Însă n-a găsit-o, nu.

Semăna pădurea toată,
Din grâu azime-a gătit
Şi-o corabie-şi cioplise
Din stejarul prăvălit.

Şi-o corabie-şi cioplise
Şi-n amurgul greu, de stânci,
A plecat pe mări, s-o uite,
Clătinat de ape-adânci.

A plecat pe mări, s-o uite,
Dar sub lună, dar sub stea,
Răsărea la loc pădurea,
Iar corabia-nfrunzea.

DESTIN
Mă odihnesc
În tăcerea pietrei.
În al icoanei tale
Sclipăt.
În verdele adânc
Al vetrei
În pacea lor
Amăgitoare:
În țipăt!
În țipăt!

ARS POETICA
Merg eu dimineaţa, în frunte,
Cu spicele albe în braţe
Ale părului mamei.
Mergi tu după mine, iubito,
Cu spicul fierbinte la piept
Al lacrimii tale.

Vine moartea din urmă
Cu spicele roşii în braţe
Ale sângelui meu -
Ea care nimic niciodată
Nu înapoiază.

Şi toţi suntem luminaţi
De-o bucurie neînţeleasă.

REAPRINDEŢI CANDELA
Reaprindeţi candela-n căscioară
Lângă busuiocul cel mereu --
Degerat la mâini si la picioare
Se întoarce acasă Dumnezeu.

Doamne, Cel din slăvile creştine
Ce păcate oare-ai săvârşit
Că te-au dus acolo şi pe Tine
În Siberii fără de sfârşit?

Toate le ierţi, Doamne de sus, cu blândeţe măreaţă,
Chiar şi pe cei care te-au dus în Siberii de gheaţă...

Frigul ninge şi pustiul plouă,
Degerată-mi este inima.
Doamne, bine nu ne-a fost nici nouă
Fără sfatul şi lumina Ta.

Doamne, intră şi-n a mea chilie
Şi-amândoi, răniţi şi îngheţaţi
Să ne încălzim cu bucurie
Unul lângă altul ca doi fraţi.

LINIŞTEA LACRIMII
(Lui Eugen Simion)

Mi-am regăsit Ţara
În lacrima,
În liniştea inimii tale
Din care atât de luminos
Răsare dimineaţa
Poeţilor!
Aud în răsăritul rourat
Cum striga Dorul dor
Spre Basarabia,
Spre suferinţa ei,
Eu însumi preschimbându-mă
În liniştea,
În răbdătoarea ei lacrimă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DRAGOSTE(A), DE CE?

  t S r o n e s p d o 1 t t l 6 l 9 c 6 t h 9 8 l h r   u 0 m i C a m 7 1 a g i m 6 h 6 0 m u 1 0 6 h f m a t 1 3 u 5 c 2    ·  Distribuit p...